Susu Merundum

Pernah tak ibu-ibu mengalami situasi macam ini? Sejak demam bulan lepas, susu saya mengalami situasi pasang surut :)..ada masa banyak ada masa agak kurang. Bila kurang memang rasa begitu tertekan..tetapi saya cuba pujuk diri agar sabar..sabar...sabar dan sabar. Saya rasa ada banyak sebab susu kurang. Pertama saya sudah berkira-kira mahu pam pada waktu malam atau tak...kalau pam muatkah peti ais? Jadinya saya sudah tidak mengepam pada waktu malam dan kalau saya berada di rumah. Kedua saya sudah tidak disiplin waktu pengepaman saya di pejabat. Dan akhir sekali saya sudah kurang minum air dan malas makan suplement..hmm semua berpunca dari saya bukan? Dulu hasil pengepaman menjangkau lebih 24 oz..tp sekarang tidak lebih dari 18 oz sehari. Sekarang saya tengah berusaha keras untuk kembalikannya kepada normal dan kalau boleh saya nak penghasilannya makin bertambah untuk persediaan bulan puasa nanti.

Ini adalah stok susu saya sehingga beberapa hari lepas. Lebih kurang 100 botol.

Ini pula si comel saya (Mak mana yang tak mengaku anak-anaknya comel:)). Rakin dah boleh meniarap pada 16.7.10.

Google di sana sini, suka saya berkongsi dengan yang saya jumpa ini.

Kita memang biasa dengar tentang makanan untuk tambah susu seperti longan kering, sayur kucai, lobak putih, halba dan sebagainya. Ramai di antara ibu2 yang mengambil makanan2 tersebut dengan tujuan untuk tambah susu.

Tahukah kita apa fungsi sebenar makanan2 di atas?

Untuk menambahkan susu badan, zat yang paling penting adalah protein. Lain-lain adalah kalori, vitamin B, kalsium dan sebagainya.

Alfalfa mengandungi protein dan kalsium yang tinggi. Oleh itu tidak hairanlah jika ibu-ibu yang mengambil alfalfa akan mendapati susu mereka bertambah.

Saya juga mengamalkan pengambilan Alfafa dan beberapa vitamin dari Shaklee. Memang susu akan mencurah-curah terutama sekali selepas pengambilan Alfafa. Tetapi tahu sajalah agak susah saya nak mangamalkan setiap hari :). Hari ini saya rasa sedikit insaf...hehe.

Asid folik (sejenis vitamin B) adalah penting untuk tindakan biosintetik protein. Jadi ia juga diperlukan. Asid folik ni terdapat dalam sayuran hijau. Jadi, memang benar memakan sayur-sayur hijau seperti kucai akan membanyakkansusu kerana kehadiran vitamin B ni memudahkan lagi proses yang melibatkan protein dalam badan kita.

Selepas bersalin saya tidak pernah mengambil asid folic. Boleh cuba!

Longan kering yang direbus mengandungi kalori dan air yang tinggi. Ibu menyusu memerlukan 1800 kalori sehari sekiranya menyusukan seorang bayi.

Saya memang ada banyak stok longan kering. Tapi ia kurang berkesan kepada saya.

Mengapa sesetengah milk booster tidak berkesan kepada kebanyakan ibu tapi amat berkesan bagi sesetengah yang lain? Ini mungkin disebabkan ketidakseimbangan dalam diet yang diambil oleh ibu itu. Kalau kata hari-hari makan minum rebusan longan kering, tapi sayur tak makan, protein tak ambil, jadi macamamana nak tambah susu kerana berharap kepada kalori dan air semata2.

Asid folik dan kalsium dirembeskan melalui susu ibu, oleh itu ibu menyusu amat memerlukan vitamin B complex dan kalsium, untuk menggantikan kalsium dan asid folik yang hilang. Kalsium berperanan bukan sahaja untuk membina tulang malah juga membina sel2 darah baru yang diperlukan dalam penghasilan susu badan. Kerana itu ramai ibu yang mengalami masalah kekurangan susu bila dalam keadaan haid. Oleh itu, ibu menyusu mesti meningkatkan keperluan kalsium untuk mengelakkan susu berkurang semasa period.

Beberapa mitos tentang makanan penambah susu:


1. Makan milk booster meningkatkan stimulasi susu.

Stimulasi yang paling berkesan untuk penghasilan susu ialah dari hisapan bayi dan pam. Makanan-makanan di atas, ya membantu untuk penghasilan susu, tapi penyebab utama untuk susu dihasilkan ialah sebagai memenuhi keperluan dari bayi. Makanan-makanan di atas tu umpama bawang, ikan bilis, daging di dapur rumah kita. Dan hisapan bayi/pam tu adalah perbuatan menggodek semua benda itu dalam kuali. Bolehkan benda-benda bawang, daging tu menjadi sejenis masakan kalau kita tak masak? Makna kata, kalau rumah kita ada banyak barang mentah pun, kalau kita malas nak masak, takkan ada makanan di rumah kita.

Jadi makanlah makanan seimbang yang mengandungi kesemua zat keperluan badan, dan susukanlah bayi sekerap mungkin.

2. Sesetengah lactogenic food ni hanya sesuai untuk orang tertentu

Bergantung kepada diet yang diambil oleh seseoarang ibu menyusu. Jika ibu tu hanya makan nasi dengan ikan kering saja setiap hari, tapi minum rebusan longan kering bergelen-gelen, mungkin tak berkesan sebab yang ada cuma kalori dan glukos saja. Jadi, ambillah makanan seimbang.

3. Susu yang banyak tanda kejayaan seseorang ibu menyusu

Keperluan setiap bayi adalah berbeza-beza. Ibu akan menghasilkan susu mengikut keperluan bayinya. Oleh itu, pada waktu siang sekiranya ibu bekerja, disarankan untuk mengepam sekerap mungkin untuk mengadakan rangsangan bagi pengeluaran susu. Susu yang dihasilkan oleh ibu A tidak sama dengan susu ibu B, mungkin kerana keperluan bayi A dan bayi B adalah berbeza.

Tanda kejayaan ibu menyusu adalah mungkin berjaya menyusukan bayinya hingga 2 tahun, dan bayi yang disusukan adalah sihat dan cergas.

Saya tolong warwarkan produk shakle :). Di dalam set B (Breastfeeding) Shaklee, kami telah susun semuanya dalam satu pakej. Vitamin dan mineral perlu, B complex, vitamin C dan alfalfa, hanya dalam satu pakej, trial pack cuma RM80 saja. Anda juga boleh mendapatkan set B ini bersama Ostematrix (Set E) dengan hanya RM140.

Sebagai permulaan, ibu2 boleh mencuba set B atau set E. Ia bukan sahaja untuk ibu yang bermasalah dengan supply susu, tapi juga untuk semua ibu, kerana ia membekalkan segala keperluan nutrisi ibu yang menyusukan anak.

Ia sesuai untuk semua dan highly recommended untuk mereka yang tidak mengambil makanan yang benar2 seimbang, contohnya mereka yang tak suka minum susu, tak makan sayur mentah (ulam), tak suka ikan dan sebagainya.


Jangan lupa untuk terus berdoa, mengiringi usaha dan harapan kita. Kadang2 kita dah buat semua, tapi belum berjaya, mungkin sebab kita lupa nak berdoa dengan bersungguh2.

Petikan dari http://mysuperkids.net

Comments

  1. terkena kt batang hidung sendiri ni

    ReplyDelete
  2. hahah...sama2 la berusaha..hihi

    ReplyDelete
  3. salam..bole sy tau mane nk dpt kan alfalfa tu? sy nk try..susu sy dah semakin merundum, jam 2.00 ptg, tp breast belum keras.

    ReplyDelete
  4. munies>>>boleh dptkan secara online...kat sinihttp://mamayangcekal.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. ok tq..dah order dah :) minggu depan dpt

    ReplyDelete
  6. hah, anak dah dua ker? biar betik neh. banyak stok susu tuh

    ReplyDelete
  7. Hah,

    Ada pernah tukar membrane valve pump. itu major factor jugak penyumbang susu dapat sikit. Aku dlu pun pnah gitu, pas tukar valve terus ok balik. N baca gak website ni

    http://pumpingtimes.com/tag/increase-milk-supply/

    Then, kalu rakin dh nk dekat2 makan mknn pejal, its ok susu kurang sikit. Top up ngan mknn pejal.

    Aku dlu makan jamu asi n minum herbal tea.

    ReplyDelete
  8. kalau pam susu dah 1 oz je sehari ada chance nak banyak balik tak?

    ReplyDelete
  9. hwaaa..saya pon xtau susu saya sikit ke byk..klo anak hisap cm cukup je..tp bila pam sikit je,kdg xsmpai 1 oz..boleh x tlg saya cmne nk bg byk susu..dh makan hlba,ubt homopati utk bykkn susu..
    :((

    ReplyDelete
  10. td google alfalfa .alfalfa tu rupanya nama dia ek....baru sy tau. sy suka makan buat sayur dulu masa zaman anak dara. pastu masa dh mengandung x makan pun sbb tak tau khasiatnya. masa berpantang makan bubur nasi. itu je la yg dpt membanyakkan susu masa tu.

    ReplyDelete
  11. brp harga Alfalfa tu?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tanda Tanda Lelaki Subur

Jenis Makanan Yang Tak Boleh Dimakan Oleh Ibu Berpantang

UNTUK MENGELAKKAN JAUNDICE SEJAK DARI IBU MENGANDUNG