Apa Itu Caesarean?

Jenis-Jenis Pembedahan Caesarean
Jenis pembedahan caesarean merujuk kepada bagaimana potongan dibuat. Jenis Classical merujuk kepada pembedahan secara menegak, iaitu dari bawah pusat hingga ke tulang pelvis. Kaedah kedua ialah potongan secara melintang, dilakukan di bawah lipatan perut yang yang dinamakan funnesteil. Cara ini lebih popular kerana parutnya tidak ketara. Malah ia memberi keselesaan untuk bergerak, bangun dan duduk selepas pembedahan kerana selari dengan lipatan perut.


Sebab-Sebab Pembedahan Caesarean Dilakukan.
Pembedahan caesarean dilakukan kerana ibu tidak boleh melahirkan anak secara normal. Terdapat 2 keadaan kenapa pembedahan itu dijalankan. Sama ada elektif (dirancang) atau sewaktu kecemasan. Jika ibu menghidap darah tinggi dan diabetes semasa kehamilan, selain saiz bayi dalam kandungan terlalu besar, caesarean dilakukan secara elektif. Kaedah caesarean turut dilaksanakan bagi mengurangkan risiko ibu mengalami keguguran, mandul dan masalah uri rendah. Pembedahan caesarean akan dilakukan secara kecemasan jika bayi lemas dan ibu menanggung sakit bersalin yang terlalu lama.

Faktor Ibu
•Tulang punggung ibu kecil manakala bayi terlalu besar, dan laluannya dikhuatiri tidak muat.
•Ibu tidak boleh meneran atau tidak dapat mengatasi tekanan semasa kelahiran kerana sakit, koma atau pengsan dan sebagainya.
•Ibu mengalami masalah ketumbuhan / tumor pada pangkal rahim dan menyebabkan tiada ruang untuk bayi keluar.
•Pintu rahim tidak boleh terbuka (poor progress).
•Ibu mempunyai komplikasi seperti darah tinggi dan sebagainya.

Faktor Bayi
•Bayi songsang - dibimbangi semasa bersalin kepala bayi tidak dapat keluar.
•Bayi terlalu besar dan tidak dapat keluar melalui tulang punggung ibu.
•Bayi lemas - bayi berak dalam perut, lemas, jantung bayi berdegup terlalu laju atau terlalu perlahan. Apabila itu berlaku, pembedahan kecemasan perlu dibuat ketika itu juga bagi menyelamatkan bayi.
•Failed vacuum atau forceps. Kelahiran secara bantuan vakum atau forsep yang tidak berjaya.
•Bayi mempunyai komplikasi seperti badan terlalu lemah atau terlalu kecil (intra uterine growth retardation) atau lain-lain yang menyebabkan ia tidak mampu menghadapi tekanan kelahiran.

Ringkasan Cara-Cara Pembedahan Dilakukan
Doktor akan memberi nasihat kepada ibu sebelum pembedahan dan mengambil persetujuan ibu atau ahli keluarga terdekat. Selepas mendapat tandatangan, ibu akan diperiksa oleh doktor bius. Doktor bius akan mengambil kira pelbagai faktor dan menyatakan cadangan jenis bius yang terbaik untuk ibu.

Bius terbahagi kepada bius general (General Anesthesia) atau bius tidur dan bius separuh badan (Regional Anesthesia). Bius Regional boleh dikategorikan kepada 2 jenis iaitu spinal anesthesia dan epidural.

Selepas dibius ibu diminta bertenang dan pembedahan caesarean dimulakan.

Dua jenis torehan boleh dibuat iaitu menegak (longitudinal) atau melintang (transverse). Torehan melintang dikatakan amat sesuai kerana ia cepat sembuh, parutnya tidak jelas kelihatan dan kurang menyakitkan berbanding torehan menegak.

Komplikasi Caesarean Bagi Jangka Pendek Dan Jangka Panjang
Peringkat Awal - Masalah Penyembuhan Luka.
Penjagaan selepas pembedahan adalah sama seperti pantang bersalin secara normal. Dalam tempoh 2 minggu pertama bersalin, badan memerlukan sumber vitamin dan protein yang tinggi untuk proses penyembuhan.

Elakkan mengambil makanan yang kaya dengan minyak, lemak dan manis. Sebaliknya teruskan pengambilan pil-pil vitamin dan zat besi. Makanan yang kaya dengan kalsium harus ditambah bagi mendapatkan susu ibu yang berkualiti. Amalan meminum pati ikan haruan amat baik kerana ia mengandungi sumber kalsium yang tinggi.

Lazimnya, luka akan sembuh selepas 2 minggu. Secara kosmetiknya, parut boleh mencacatkan penampilan. Walaubagaimanapun kaedah funnesteil mampu mengurangkan kesan parut tersebut. Ibu yang bangun dan melakukan aktiviti akan pulih lebih cepat. Amalan menggunakan tungku dan berbengkung boleh dilakukan selepas luka sembuh sepenuhnya dan tidak mengganggu kesihatan. Lakukan jika anda rasa selesa. Anda juga boleh menjalani proses mengurut yang mampu mengembalikan semula bentuk badan dan kecergasan seperti sediakala.

Kesan Jangka Panjang
Hernia
Berlaku disebabkan oleh luka dinding perut yang nipis dan ada kalanya terbuka atau terkoyak di bahagian dalamnya. Usus akan terkeluar dan pusat membengkak. Pembedahan perlu dilakukan bagi menguatkan semula struktur perut ibu.

Adhesion Colic
Ini bermaksud usus melekat pada perut menyebabkan rasa sakit yang berpanjangan.

Bius Semasa Caesarean
General Anethesia - bermaksud bius seluruh tubuh. Ibu akan diberi ubat tidur dan tidak akan sedarkan diri.

Regional Anethesia - Hanya bahagian pinggang ke bawah dibius. Ibu akan sedar seperti biasa.

Bilangan Anak Selepas Caesarean
Tidak dapat dijangka dengan mudah kerana ia bergantung kepada rahim dan perut ibu selepas pembedahan. Biasanya kebenaran diberikan kepada kelahiran tiga hingga empat orang anak. Tetapi, ada juga ibu yang mendapat keluarga yang besar walaupun kesemua anaknya dilahirkan secara caesarean. Menurut undang-undang perubatan, sekiranya pembedahan caesarean dilakukan hanya sekali, kelahiran seterusnya boleh dibuat secara normal. Namum, jika 2 kali kelahiran sebelum ini melalui caesarean, kelahiran seterusnya harus menggunakan cara yang sama (caesarean).

BTL Bermaksud Bilateral Tubal Ligation (Mengikat Mati Kedua Belah Tiub Fallopian)

Jika doktor mendapati dinding perut ibu nipis dan berbahaya untuk mengandung buat sekian kalinya, kaedah BTL akan dicadangkan semasa caesarean. BTL merupakan cara merancang keluarga yang bersifat kekal.

Petikan dari bidanbersalin.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

Tanda Tanda Lelaki Subur

Jenis Makanan Yang Tak Boleh Dimakan Oleh Ibu Berpantang

UNTUK MENGELAKKAN JAUNDICE SEJAK DARI IBU MENGANDUNG