Kawan-kawan

Loading...

Tanda Tanda Lelaki Subur

Perihal tentang kesuburan wanita memang telah banyak di perkatakan tapi sebaliknya pula dengan kesuburan lelaki. Apakah tanda-tanda atau ciri kesuburan kaum lelaki? Mungkin ramai yang berminat untuk mengetahuinya. Berikut adalah senarai ciri menandakan seseorang lelaki itu subur;

1 Mempunyai anggota reproduksi yang sempurna dan berfungsi sepenuhnya.

2 Mempunyai alat kelamin atau zakar normal yang dapat menyalurkan sperma (air mani) ke dalam faraj wanita.

3 Mempunyai dua belah zakar berukuran normal yang dapat memproses atau menghasilkan sperma yang cukup bilangannya dan aktif.

4 Mempunyai sistem saluran sperma yang normal (tidak terkandas atau tergendala) dan dapat menyalurkan sperma dari buah zakar melalui pundi epidimis salur sperma dan salur uretra.

5 Mempunyai anggota reproduksi lain seperti pundi prostat, pundi seminal, pundi cowper yang berfungsi secara normal. Ia berfungsi memberi cecair yang menampung sperma ke dalam faraj wanita.

Selain mengenali ciri kesuburan lelaki, serba sedikit tentang perkara yang ada kaitan dengan peningkatan kesuburan lelaki perlu juga di ketahui. Lelaki yang normal dan sihat mampu menghasilkan lebih kurang 150 hingga 250 juta sperma setiap hari.

Sperma sensitif dengan bahan-bahan pelicin dan juga air, jadi wanita memang tidak di galakkan menggunakan apa juga jenis bahan pelicin sewaktu melakukan hubungan seks dengan suami.

Wanita yang menginginkan cahaya mata juga tidak di galakkan mencuci faraj atau kemaluan selepas bersama suami kerana ini akan melumpuhkan sperma dan merendahkan kemungkinan untuk hamil.

Pengaliran Sperma Yang Mantap:

Ramai pasangan suami isteri yang inginkan anak berpendapat kehamilan akan boleh berlaku dalam jangka masa yang singkat jika melakukan hubungan seks setiap hari terutama pada waktu isteri itu subur.

Ini tidak benar. Walaupun lelaki mampu menghasilkan begitu banyak sperma pada setiap hari (150 – 250 juta sehari) namun ia memerlukan juga sistem pengaliran sperma yang mantap. Ada kalanya sistem pancutan kurang mantap dan kadangkala pancutan air mani langsung tidak berlaku walaupun lelaki tersebut mencapai orgasme.

Jika hubungan seks di lakukan selang sehari atau dua hari sekali, sistem pancutan atau pengaliran tidak tergendala atau lemah maka banyak sperma dapat di salurkan ke dalam faraj.

Jadi seeloknya jika mahukan cahaya mata lakukan hubugan seks bersama isteri selang sehari meskipun pada waktu isteri subur. Lagipun jika hubungan seks terlalu kerap di lakukan, gangguan boleh berlaku pada kedua belah buah zakar (tekanan atau stres) dan akibatnya sperma yang di hasilkan kebanyakannya sperma yang kurang matang dan tidak berkualiti.

Air mani cair tidak bermakna tiada benih:

Air mani yang banyak dan pekat bukan petanda seseorang lelaki itu subur. Begitu juga dengan air mani yang cair ia tidak bermakna tiada benih ataupun tidak subur. Air mani yang cair itu adalah sesuatu yang normal.

Air mani akan cair dalam masa 10 hingga 15 minit jika ia pekat waktu keluar. Sperma sebenarnya mudah ‘berenang’ atau berkeliaran jika air mani itu cair. Air mani yang pekat dan tidak mudah cair ialah satu petanda bahawa sistem anggota reproduksi lain iaitu pundi prostat tergendala dan perlu mendapat rawatan.

Selain itu kebanyakan lelaki berpendapat air mani perlu keluar secara pancutan, lebih jauh dipancut kononnya lebih baik lagi. Pendapat ini sememangnya tidak betul. Tidak kira sama ada air mani keluar secara meleleh atau memancut di dalam faraj, asalkan ia keluar dan dapat di salurkan serta di terima oleh faraj.

Petikan dari Mingguan Wanita 13-19 April 2007

23 comments:

  1. Isteri saya susah untuk mengandung selepas keguguran dan D&C. Apakah kita perlu buat

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum..saya ingin bertanya mengenai apakah yang perlu dilakukan sekiranya air mani suami kurang?adakah berkemungkinan mempunyai risiko untuk mendapatkan zuriat?bagaimana untuk membanyakkan air mani suami?..adakah cara-cara atau teknik untuk urutan membanyakkan air mani lelaki??sekian.. terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bnyakkan makan tauge...

      Delete
  3. assalamualaikum saya ingin bertanya mengenai semasa bersama suami selama 1minit.suami sudah pancut.adakah boleh subur.atau apa masalahnya..?sekian terima kasih:)

    ReplyDelete
  4. saya telah mendirikan rumah tangga selama 7 tahun namun belum dikurniakan anak berbagai produk telah saya gunakan tapi hasilnya tetap mengecewakan..... saya telah ketandusan idea......

    ReplyDelete
  5. Hi.. Saya dan suami adalah pasangan baru... pada malam pertama kita , ketika melakukan hub intim sperma atau air mani suami saya tak bisa keluar meskipun kami telah mencobanya selama 2jam...
    sebenarnya apa yang tak kena dengan sukarnya mengeluarkan air mani ini ya? saya harap ada solusi dalam masalah saya ini.. Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang mesti dah boleh terpancut.kene tenang dan rileks.hehe.

      Delete
    2. lumur gambir sarawak bnyak sgt...tu yg smp 2 jam tu....wakakaka....giloss

      Delete
  6. Betulnke orang yang ada anak ramai itu kerap melakukan hubungan seks dan semestinya ke kena capai kepuasan baru boleh mengandung?

    ReplyDelete
  7. Ada tak tanda2 bahawa air mani tidak mengandungi sperma? Baru2 ni ada terbaca tentang tu so risau skit tambahan pula sy kerap mlakukan onani hampir setiap hari nmun mencuba untuk mengurangkannya. Ada apa2 infection akn berlaku pada alat sulit jika dilakukan setiap hari (onani)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Giler la lu Der....tiap2 hari Caplas..layan blue kuat nie...xpn tgk body prmpuan kuat sgt....emm...slalu ade air smbhyg d bdan...zkir/mngaji...cmpur org bebaik...InshaAllah..slps tu nikah...

      Delete
  8. Air mani tidak berkualiti juga disebabkan faktor persekitaran dan keadaan emosi individu itu. Reproduksi air mani terbantu sekaligus menganggu kualiti air mani dan kesihatanya.

    ReplyDelete
  9. saya dan suami baru2 ni baru sja mlakukan hubungan sex.tapi kami masih tidak bersedia utk mmpunyai anak.suami saya juga memancut di luar.tapi saya masih ragu2 adakah saya akan hamil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tk baik Kak..pncut dlm la bgus...selain phala d ats hbungan bdan tu..ade rzeki...ade...xde..xdelh..bkn skali hnjut..pncut...lekat...xde de Kak...ilek2..

      Delete
  10. Sebenarnya banyak cara untuk tingkatkan sperma bagi yang bermasalah..

    Bukan setakat utk kesuburan lelaki.. utk kesuburan perempuan pun boleh

    Hubungi saya utk maklumat lanjutt 010-9333205

    ReplyDelete
  11. Adakah pancutan terlalu awal boleh mnyebabkn bayi lahir tidak normal?

    ReplyDelete
  12. suami saya air mani cair dan bwarne puteh sperti air .. dah sering kali cepat meleleh ,, kami sudah dua tahu bkawin ada kah suami sya punye tak subuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. rilek2 Kak...rzeki anak d.tgn.Allah SWT...henjut lg...

      Delete
    2. haha.. Bengong ayat kau

      Delete
  13. good info!

    singgah jalan2 www.bondasihat.com :)

    ReplyDelete
  14. kerap onani bleh menyebabkan mandul ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau mcm selalu caplas je.ni....hehehe

      Delete

Related Posts with Thumbnails