Dari 4 kepada 6

Isnin lalu saya terima sms dari cikgu Rakin 'Kak, susu Rakin dah habis, sekarang Rakin tengah tidur'. Aiyakk! Baru jam 3.30 petang. Terpaksalah saya menyegerakan tugas-tugas dengan secepat mungkin dan minta izin untuk pulang awal.


Keesokkan harinya saya sediakan Rakin 5 botol. Dan masih tidak cukup. Huhuk. Gelabah saya dibuatnya dan terdetik di fikiran saya 'Mampukah sehingga 2 tahun?'. Dan semalam saya sediakan Rakin 6 botol susu. 3 botol susu 4 oz dan 3 botol susu dengan kuantiti 3oz..itulah yang dicadangkan cikgunya kerana pada sebelah petang Rakin minum sehingga terlena dan susunya selalunya ada 'balance'. Untuk elakkan pembaziran susu, susu sebelah petang perlu dibekalkan dengan kuantiti 3oz sahaja setiap botol.

'Lebihan susu ibu yang tidak dihabiskan oleh bayi dapat bertahan selama 1 jam. Jika bayi tidak dapat menghabiskan susu tersebut dalam masa 1 jam, ia perlu dibuang dan bekalan yang baru perlu diambil.'

Semoga Tuhan murahkan rezeki anak-anakku. Amin.

Comments

  1. kuatnya rakin minum..maklumla, susu mama is the best.tu yg dia suka tu

    ReplyDelete
  2. masa firas belum diberi makan zai bekalkan 6 botol bila dah besar skit n dah makan kuantitinyer dah kurang kepada 5 botol.....semoga anak2 kita sihatkan...

    ReplyDelete
  3. Check takut dia sedang growth spurt atau beralih bulan. Time tu anak kita akan consum banyak dan ia akan berlaku paling lama pon 2 minggu. Ini disebabkan dia nak membesar. Takpe...Insyaallah cukup.

    ReplyDelete
  4. lydzar>>>haha susu mama memang best! Pernah try tak? hihi.
    zaidah>>>tq jadi follower. nanti sy visit2 kat umah zaidah pulak. sebln lebih lagi Rakin dah boleh makan..harap2 kurang la sket minum susu.
    alongazrina>>>InsyaAllah. Moga2 jadi supplier yang berjaya..hehe. beralih bulan? mungkin btul. dah lama x guna istilah tu...anak 2nd ni jarang menampakkan peralihan bulan. thanks!

    ReplyDelete
  5. hi..salam...sy dah jadi follower hihi..senang nk bace updated pasal susu ibu nnt :) nway nk ty betul ke kalu makan pil tu, berat badan bagai di pum pum? huhu..sy dah order dah pil tu..insyaAllah minggu depan sampai.:D ..lagi satu..seri kembangan kat area mane? umah husband kat serdang jaya..

    ReplyDelete
  6. munies>>>wslm. tq jadi follower...nanti rajin2 jenguk sini. Nantisy jenguk munies lak. Sy rasa pil tu xberi kesan pun kat berat badan...berat badan sy kembali ke asal gak. Klau mkn shaklee boleh jd berisi..okletu...hihi suka2. Sy kat area perumahan belakang minlon/macy..serdang jaya tu xderla jauh kan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tanda Tanda Lelaki Subur

Jenis Makanan Yang Tak Boleh Dimakan Oleh Ibu Berpantang

UNTUK MENGELAKKAN JAUNDICE SEJAK DARI IBU MENGANDUNG