Perlukah air masak untuk bayi 6 bulan ke atas?

Saya tercari-cari maklumat mengenai perlukah air masak untuk bayi 6 bulan ke atas? atau umur bayi yang sesuai diberikan air masak?. Namun tiada jawapan yang tepat mengenainya. Saya amat berbesar hati sekirannya ada rakan pembaca yang ingin kongsikan mengenainya. Namun artikel 'Makanan Pertama Bayi' yang saya dapat dari akhbar Berita Harian ini mungkin sedikit sebanyak boleh membantu.

Elak beri sajian pejal sebelum usia lebih enam bulan.

SEORANG rakan menceritakan gelagat bayi lelakinya berusia lima bulan yang sering menangis seolah-olah kelaparan. Namun katanya, dia teringat pesan ibunya yang menegahnya menyuap makanan sebarangan kecuali bubur nasi bercampur kentang, itu pun bubur dikisar dan direneh sehingga benar-benar halus selepas bayinya mencapai usia enam bulan.

Tidak bertanya lanjut, rakan penulis hanya berdiam diri tapi sesekali dia memberikan bayinya nestum di luar pengetahuan ibunya.

Selepas beberapa ketika, dia mendapat maklumat daripada portal keibubapaan yang memberitahu bahawa tiada istilah tidak cukup susu atau kelaparan untuk anak kecil berusia kurang enam bulan jika diberikan di dalam sukatan serta masa tertentu, lebih-lebih lagi jika anak itu menyusu badan.

Menurut maklumat itu lagi, susu ibu mengandungi cukup nutrien dan vitamin yang diperlukan seorang bayi tanpa perlu ditambah khasiat daripada sumber lain waima buah-buahan atau sayur-sayuran.

Berdasarkan pembacaannya juga, ada kajian menyatakan pada ketika bayi berusia enam bulan, barulah tubuhnya berkemampuan membina bakteria pelindung yang turut membantu sistem penghadaman memproses makanan pejal.

Kini, barulah dia sedar mengapa orang tua banyak pantang larang. Kesimpulannya, elakkan daripada menyuap bayi anda makanan pejal sebelum usianya melebihi enam bulan bagi mengelakkan berlakunya perkara yang tidak diingini kepada si kecil kemudian hari.

Pada peringkat permulaan mengenalkan bayi dengan makanan pejal, bubur nasi atau makanan yang dikisar halus adalah digalakkan. Kuantiti boleh ditambah sedikit demi sedikit bersesuaian usia si kecil.

Seperti yang penulis perhatikan, setiap kali pulang ke kampung, cucunya yang kecil akan berpeluang menikmati bubur nasi yang dimasak bersama kentang serta lobak merah, kemudian ketika direneh, daging segar yang dibeli Tok Wannya dari pasar tani dipotong halus dan dimasak bersama bubur. Kata ibu mentua, manis daging sebagai penambah rasa kerana bayi kecil tidak boleh mengambil gula atau garam.

Seronok juga Jauna, sesekali bubur nestum bertukar bubur nasi bercampur sayuran dan daging segar. Itu sebaikbaiknya untuk anak kecil berbanding makanan pek segera.

Tapi, setahu penulis, ada juga ibu yang tidak menyuap bayinya makanan lain, selain bubur nasi dan susu walaupun selepas anaknya berusia hampir setahun. Kata ibu penulis, tubuh anak yang tidak disuap makanan pejal berbeza berbanding anak kecil lain yang mana mereka akan kelihatan lembik.

INFO Carta pemakanan si kecil

Enam bulan
* Tekstur makanan: Halus
* Minuman: susu
* Makanan: Beras, pisang, ubi kentang, keledek, bayam, lobak merah dan mangga
* Elakkan: Garam, gula, produk tenusu, makanan berasaskan gandum, telur, cili dan kekacang

Tujuh bulan
* Tekstur makanan: Halus tapi sedikit kasar berbanding pada usia enam bulan
* Minuman: Susu, air masak atau jus buah-buahan segar yang dicairkan (1 nisbah 5)
* Makanan: Buah, sayur, gandum, telur kuning dan mentega kacang
* Elakkan: Susu lembu segar, cili, garam, gula, telur putih, ikan dalam tin dan organ dalaman haiwan

Lapan hingga 12 bulan
* Tekstur makanan : lenyek/kisar/ cincang
* Minuman: Susu ibu, air masak atau jus buah-buahan segar yang dicairkan (1 nisbah 5)
* Makanan: Buah, sayur, ikan, daging, produk tenusu dan telur kuning
* Elakkan: Telur putih, cili, kerang-kerangan, gula, organ dalaman dan lemak

12 hingga 18 bulan
* Tekstur makanan : cincang
* Minuman: Susu, air masak atau jus buah-buahan segar yang dicairkan (1 nisbah 5)
* Makanan: Sama seperti keperluan ahli keluarga yang lain
* Perlu dielakkan: Telur mentah, cili dan kerang-kerangan

Petikan dari : Berita Harian

Comments

  1. terima kasih atas info yg sgt berguna ni. i hv one more to go before giving my baby her first semi-solid food ;-)

    ReplyDelete
  2. Nanti Along buat entri air masak...mmg ada dalam buku penyusuan susu ibu

    ReplyDelete
  3. mommy icha>>>tq menjengah kat sini...yeah Rakin pun 2 hari lg nak kenal solid food. Selamat main masak2 utk mommy icha.

    Along>>>sy tertunggu2 along wat entry tuhh. tq.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tanda Tanda Lelaki Subur

Jenis Makanan Yang Tak Boleh Dimakan Oleh Ibu Berpantang

UNTUK MENGELAKKAN JAUNDICE SEJAK DARI IBU MENGANDUNG