Cuti Bersalin 90 hari

Pembentangan bajet 2011 oleh YAB Perdana Menteri telah melegakan ramai ibu-ibu. Tempoh 60 hari dikatakan terlalu singkat kepada ibu yang baru bersalin untuk menguruskan bayi dan kembali cergas bagi memulakan rutin di tempat kerja. Sedih apabila saya terlihat satu komen dari blogger yang mengatakan kalau cuti bersalin diberi 90 hari baik tak payah kerja. Walhal Malaysia adalah bukan negara yang pertama yang melanjutkan cuti bersalin kepada 90 hari. Melalui bacaan saya di internet, sebelum ini Malaysia adalah salah satu negara yang memberi tempoh cuti bersalin paling pendek.

Lebih kurang 80% negara-negara di seluruh dunia telah mengamalkan cuti bersalin melebihi 12 minggu termasuk beberapa negara asia iaitu Singapura, India, Indonesia,
Thailand dan Laos.

Lain-lain negara seperti :
Bulgaria - 45 hari cuti sakit bergaji penuh sebelum bersalin. 2 tahun cuti bergaji dan tambahan 1 tahun cuti tanpa gaji. Majikan perlu memberikan kerja/jawatan yang sama setelah ibu tersebut kembali bekerja. Wanita mengandung dan ibu tunggal tidak boleh dibuang kerja.
Brazil - 4 bulan bagi ibu. 7 hari bagi bapa. Gaji dibayar 100%.
Cameroon - 3 bulan bagi ibu. 10 hari bagi bapa. Gaji dibayar 100%.
China - 3 bulan. Gaji dibayar 100%.
Cuba - 3.5 bulan. Gaji dibayar 100%.
India - 135 hari (Kerajaan Persekutuan). 90 hari (Kerajaan Negeri). 15 hari bagi bapa. Gaji dibayar 100%.
Italy - 5 bulan. 80% gaji dibayar selepas bersalin.
Sweden - 18 bulan bagi ibu. 3 bulan bagi bapa/penjaga. Gaji dibayar penuh dan kos ini ditanggung oleh majikan dan Kerajaan.
United Kingdoms 26 Minggu (7 bulan).90% gaji dibayar untuk 6 minggu pertama dan baki 20 minggu gaji dibayar dengan bayaran yang ditetapkan.
Lain-lain negara di sini.

Menurut Dr. Husna Sulaiman cuti 90 hari amat penting kepada wanita bersalin namun ia memerlukan sokongan pihak tertentu. “Cuti 90 hari membolehkan ibu dan anak menyesuaikan diri antara satu sama lain namun tempoh itu tidak mencukupi kepada ibu yang menyusukan anak. Bagi memastikan ibu dapat terus menyusukan anak, majikan perlu menyokong dengan menyediakan kelonggaran atau kemudahan menyusukan anak kepada mereka. Manakala suami juga perlu menyokong dengan bersama-sama menjalankan tanggungjawab menjaga bayi dan urusan rumah tangga apabila kelapangan supaya tempoh 90 hari mencukupi kepada isteri yang baru melahirkan anak untuk bercuti sebelum memulakan kerja,” ujarnya.

Dengan tempoh itu juga, ibu pastinya lebih lega untuk meninggalkan anak kepada jagaan pengasuh kerana apabila tamat cuti bersalin, anak sudah berusia tiga bulan.
Tempoh cuti sehingga 90 hari mampu memberikan wanita yang baru bersalin rehat mencukupi dan mengembalikan tenaga selepas melalui detik sukar melahirkan anak. Kesihatan yang sempurna daripada segi mental dan fizikal membolehkan mereka menjalankan tugasan di tempat kerja dengan baik dan membantu majikan meningkatkan produktiviti.Selepas memulakan tugasan, kebarangkalian untuk seseorang wanita itu mengambil cuti sakit juga adalah kurang dan ia pastinya menjimatkan kos perubatan majikan.

Analisis Kementerian Kesihatan mengenai data penyusuan susu ibu kebangsaan 2008 mendapati kadar penyusuan susu ibu sepenuhnya di negara ini adalah tinggi dalam masa dua bulan yang pertama, tetapi menurun secara mendadak selepas dua atau tiga bulan, iaitu masa cuti bersalin tamat dan ibu yang bekerja terpaksa kembali semula kepada pekerjaan mereka. Strategi Global Pemakanan Bayi dan Anak-Anak Kecil WHO/UNICEF pula menyarankan supaya kanak-kanak diberikan penyusuan susu ibu sepenuhnya dalam masa enam bulan yang pertama kehidupan, dan kemudian terus menyusu dengan pemakanan tambahan yang mencukupi sehingga berumur dua tahun ke atas. Hasilnya, bayi akan lebih sihat dengan risiko yang rendah untuk mendapat penyakit seperti jangkitan telinga dan respiratori, cirit-birit dan obesiti, manakala ibu pula mendapat manfaat dengan mempunyai risiko yang rendah terhadap kanser ovari dan kanser payudara sebelum berhenti haid.

Nota kaki : Tak sabar untuk mengandungkan anak ke 3. :D.

Comments

  1. salam kenal..jom ke blog saya

    ReplyDelete
  2. Hahah.. aku asyik dapat berita member2 ngandung jerk.. aku pun nak gak wehhh. Tapi takut tak mampu nak bawak 2 tanggungjawab sekaligus.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tanda Tanda Lelaki Subur

Jenis Makanan Yang Tak Boleh Dimakan Oleh Ibu Berpantang

UNTUK MENGELAKKAN JAUNDICE SEJAK DARI IBU MENGANDUNG