Kawan-kawan

Petua Hilangkan Selesema Bayi

Selesema akan membuatkan bayi mengalami kesukaran untuk bernafas. Ingin saya kongsikan serba sedikit petua untuk hilangkan selsema pada bayi.

1. Petua gunakan minyak kelapa dara / minyak zaitun dengan kunyit – Ambil kunyit hidup dan di gesekkan dengan minyak. Sapu pada sepanjang batang hidung bayi dan ubun-ubun bayi. InsyaAllah selesema akan hilang dengan cepat.

2.Gunakan madu- Madu mengeringkan kahak. Campurkan madu pada susu bayi atau beri mereka minum madu sedikit setiap hari. Atau...sapukan 2 titik madu ke lelangit bayi.

Selamat mencuba :)

4 comments:

  1. Hah, kalau dkat sini biasanya ubat selesema dijual macam bentuk spray. Kandungan ubat tuh, actually ada garam dan normal saline ;). Aku baca kat internet, itu satu rawatan alternatif untuk kurangkan hingus. AKu kena guna sbb dkat sini kalau tak demam, doktor takkan layan.

    ReplyDelete
  2. Owh, lupa plop, spray tuh memang terus melalui hidung.

    ReplyDelete
  3. yeah yani...aku rasa sini pun ada yg spray tu..rakin pun ada pkai..lupa nama apa..tu utk cuci hidung. tp susah gak nak jalan selesema ni...pkai kunyit ngn minyak nampak mcm mujarab.

    ReplyDelete
  4. Untuk bby blm masuk 1 bln dpt ke minum madu 2??

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails