Kawan-kawan

Dari 4 kepada 6

Isnin lalu saya terima sms dari cikgu Rakin 'Kak, susu Rakin dah habis, sekarang Rakin tengah tidur'. Aiyakk! Baru jam 3.30 petang. Terpaksalah saya menyegerakan tugas-tugas dengan secepat mungkin dan minta izin untuk pulang awal.


Keesokkan harinya saya sediakan Rakin 5 botol. Dan masih tidak cukup. Huhuk. Gelabah saya dibuatnya dan terdetik di fikiran saya 'Mampukah sehingga 2 tahun?'. Dan semalam saya sediakan Rakin 6 botol susu. 3 botol susu 4 oz dan 3 botol susu dengan kuantiti 3oz..itulah yang dicadangkan cikgunya kerana pada sebelah petang Rakin minum sehingga terlena dan susunya selalunya ada 'balance'. Untuk elakkan pembaziran susu, susu sebelah petang perlu dibekalkan dengan kuantiti 3oz sahaja setiap botol.

'Lebihan susu ibu yang tidak dihabiskan oleh bayi dapat bertahan selama 1 jam. Jika bayi tidak dapat menghabiskan susu tersebut dalam masa 1 jam, ia perlu dibuang dan bekalan yang baru perlu diambil.'

Semoga Tuhan murahkan rezeki anak-anakku. Amin.

Puting Kosong!

Baru-baru ini, saya berpeluang menjenguk Rakin di Pusat Asuhan. Sejuk mata memandang apabila tengok keadaan tempat Rakin dan kawan-kawan sungguh kemas dan bersih. Tapi apabila lihat Rakin yang sedang nyenyak tidur di dalam 'baby carrier', saya dan Syahmi terkejut dan saling berpandangan..Syahmi terus bersuara..'Adik makan puting la mama!'. Erkk..saya tak pernah belikan Rakin puting! Cikgu nya kata memang dari cikgu yang lama lagi Rakin diberi puting kosong tu...hehe ini sah tertukar hak milik. Nasib baik Rakin tak 'ketagih' menghisap puting kosong tu sampai ke rumah. Saya minta jasa baik cikgu-cikgu Rakin agar tidak memberikan Rakin puting kosong lagi.


Oleh: Dr. Shahrizal Azwan Bin Samsudin, MBBS (IIUM). Blog beliau boleh diakses melalui alamat http://www.drazwan.blogspot.com/{/xtypo_info}

Assalamualaikum, orang Malaysia panggil puting kosong dan di dalam bahasa inggeris ia dipanggil "pacifier" atau "soother". Puting kosong ini menjadi pilihan ibu dan bapa untuk menenangkan anak yang sedang menangis. Bayi yang sedang menangis akan segera berhenti menangis sekiranya diberikan puting kosong ini kerana "sucking reflex" atau "rooting reflex" iaitu refleks bayi yang semulajadinya ingin menghisap susu.

Ada kajian juga menunjukkan bahawa SIDS atau Sindrom Kematian Bayi Mengejut dapat dielakkan apabila bayi diberi puting kosong ini kerana bayi yang tidur dengan puting kosong ini tidak boleh tidur terlalu lena kerana dihalang oleh refleks menghisap susu itu tadi. Ini menghalang daripada bayi berhenti bernafas seperti yang berlaku pada penghidap SIDS.{mosimage} Ada juga pakar berpendapat, adalah lebih baik apabila bayi menghisap puting kosong daripada ibu jari mereka sendiri kerana habit menghisap ibu jari lebih susah dibuang daripada puting kosong.

Tetapi puting kosong ini sepatutnya diberhentikan apabila bayi sudah semakin besar. Ada yang berpendapat 6 bulan, ada 9 bulan dan ada yang setahun. Berapa pun umurnya puting kosong ini harus diberhentikan apabila gigi susu mula tumbuh. Pengalaman saya di klinik ialah Ibu bapa kebanyakannya tidak mahu memberhentikan puting kosong kerana alasan anak pasti akan menangis. Sehinggakan ada yang menghisap puting kosong sehingga berumur 4 tahun! Ketika ini, amat susah untuk membuang habit menghisap puting kosong ini kerana sudah terbiasa.

Apa bezanya menghisap puting kosong sahaja berbanding botol susu yang berputing?
Ya, secara psikologinya, menghisap dengan botol susu berputing, mereka akan berhenti menghisap apabila susu di dalam botol telah pun habis. Tetapi menghisap puting kosong, mereka akan terus menyonyot kerana "susu" nya tak habis-habis... Yang akan merugikan anak-anak ini ialah oleh kerana terlalu menghisap puting kosong ini, susunan gusi atas akan lari dan menyebabkan pertumbuhan gigi menjadi tidak sekata. Pertumbuhan gigi ini ada yang terlalu ke depan yang kita istilahkan sebagai "jongang" atau "overbite" {mosimage}"Kejongangan" (betul ke istilah ni?) akan berkekalan sehingga dewasa dan boleh menyebabkan rasa rendah diri dan lebih teruk menyusahkannya untuk mengunyah makanan jika terlalu teruk.

Anak-anak apabila dewasa terpaksa pula berjumpa dengan pakar gigi untuk membetulkan susunan gigi menggunakan alat "braces" atau yang terlalu teruk terpaksa menjalani pembedahan rahang. Sekiranya anak anda mempunyai masalah lelangit terbelah (cleft palate), dengan menggunakan puting kosong ini akan menyebabkan jurang antara lelangit yang terbelah menjadi lebih luas dan menyukarkan proses pembedahan. Oleh itu adalah dinasihatkan, kepada anak yang mempunyai masalah cleft palate mesti menghindari penggunaan puting kosong (malah menyusu menggunakan puting pun tidak digalakkan) ini secara berdisiplin.

Ada banyak petua untuk memberhentikan anak-anak daripada menghisap puting kosong ini. Diantaranya ialah dengan memotong sedikit puting kosong itu. Anak akan merasa aneh dan akan berhentikan menggunakannya di dalam masa seminggu. Ada yang mencadangkan agar diletakkan sedikit ubat pahit di puting kosong. Dan yang paling mudah ialah membuang semua puting kosong yang ada terus ke dalam tong sampah. Mudah kan?

Wallahu A'lam...

Persediaan Si Ibu dan Anak Semasa Hari Bersalin (Di Hospital)

Seawal 30 minggu ibu dan bakal ibu perlulah membuat persediaan barang-barang yang perlu dibawa pada hari bersalin nanti. Setelah google di sana-sini, saya jumpa senarai ini, ada yang boleh ikut ada yang tidak.

Persediaan Si Ibu Semasa Hari Bersalin (Di Hospital)

1. Beg Pakaian.
2. Dokumen-dokumen penting (letak dalam satu beg kecil)
3. Tuala mandi 1, tuala muka 1 dan tuala rambut 1.
4. Alatan mandi dan cuci (ubat dan berus gigi, syampu, sikat rambut, sabun mandi, sabun basuh dll) - Komen; Biasanya kalau bersalin di hospital swasta, alatan mandi telah disediakan.
5. Kain batik untuk dipakai 3 - KOmen; Perlu bawa beberapa helai sebab ada hospital yang sudah sediakan pakaian untuk pesakit ada yang tidak.
6. T-Shirt 3
7. Tudung kepala (tidak terlalu besar atau kecil)
8. Pengikat rambut (bagi yang berambut panjang) atau klip rambut. Ini memastikan rambut sentiasa kemas dan terurus. Nanti tak rasa berserabut. Kesihatan juga terjaga.
9. Tuala wanita 1 peket (20 keping). Bawa lebih lebih baik jika jauh dari hospital nanti tidak menyusahkan suami pergi balik untuk dapatkannya untuk kita.
10. Bakul
11. Termos 1 -Komen; Biasanya hospital telah sediakan.
12. Bekas air 1 (atau air mineral 3 btl besar) -Biasanya hospital telah sediakan.
13. Cawan -Biasanya hospital telah sediakan.
14. Tupperware
15. Roti putih, biskut tawar, susu tepung untuk ibu yang menyusu

Setelah siap di di 'packing', perlulah diletakkan di dalam kereta sehingga hari kelahiran tiba.

Persediaan Si Anak
Semasa hari bersalin (biasanya kita akan berada di hospital selama 2/3 hari. Ini bergantung kepada keadaan Si Ibu dan Si Anak). Sediakan satu beg kelengkapan berikut untuk dibawa ke hospital dan jugak di rumah. Jika apa-apa berlaku, bolehlah suami membantu membawanya ke hospital tanpa perlu mencari-cari.

1. Beg Bayi
2. Selimut
3. Baju dan seluar
4. Diapers Newborn size/ saiz S
5. Tuala untuk mengelap tubuh Si Anak 1
6. Tuala basah (wet wipes)
7. Botol susu kecil (mana tahu susu ibu lambat keluar jadi kena bagi susu formula dulu)- Komen; Bab ini memang sensitif. Jangan ikut. Perlu bagi susu ibu sahaja. Biar bayi kita buat hisapan kosong dahulu, susu akan keluar kalau ada permintaan! Para ibu jangan mudah putus asa ya!
8. Susu formula (tin/peket kecil)- Komen; Tidak perlu sama sekali!
9. Minyak telon/ Yu yee

Persediaan awal sebegini amat penting bagi kita supaya kita tidak perlu bersusah payah di kemudian hari. Tindakan awal sebegini juga tidak akan menyusahkan suami kita terutama sekali bagi pasangan baru berkahwin yang belum ada pengalaman mempunyai anak. Apa lagi jikalau tiba-tiba suami ada urusan penting dan tinggallah kita keseorangan dengan anak. Jadi, apabila semua sudah ada, tiada apa yang perlu dirisaukan lagi.

Petikan dari http://tintadahliaz.blogspot.com

Susu Merundum

Pernah tak ibu-ibu mengalami situasi macam ini? Sejak demam bulan lepas, susu saya mengalami situasi pasang surut :)..ada masa banyak ada masa agak kurang. Bila kurang memang rasa begitu tertekan..tetapi saya cuba pujuk diri agar sabar..sabar...sabar dan sabar. Saya rasa ada banyak sebab susu kurang. Pertama saya sudah berkira-kira mahu pam pada waktu malam atau tak...kalau pam muatkah peti ais? Jadinya saya sudah tidak mengepam pada waktu malam dan kalau saya berada di rumah. Kedua saya sudah tidak disiplin waktu pengepaman saya di pejabat. Dan akhir sekali saya sudah kurang minum air dan malas makan suplement..hmm semua berpunca dari saya bukan? Dulu hasil pengepaman menjangkau lebih 24 oz..tp sekarang tidak lebih dari 18 oz sehari. Sekarang saya tengah berusaha keras untuk kembalikannya kepada normal dan kalau boleh saya nak penghasilannya makin bertambah untuk persediaan bulan puasa nanti.

Ini adalah stok susu saya sehingga beberapa hari lepas. Lebih kurang 100 botol.

Ini pula si comel saya (Mak mana yang tak mengaku anak-anaknya comel:)). Rakin dah boleh meniarap pada 16.7.10.

Google di sana sini, suka saya berkongsi dengan yang saya jumpa ini.

Kita memang biasa dengar tentang makanan untuk tambah susu seperti longan kering, sayur kucai, lobak putih, halba dan sebagainya. Ramai di antara ibu2 yang mengambil makanan2 tersebut dengan tujuan untuk tambah susu.

Tahukah kita apa fungsi sebenar makanan2 di atas?

Untuk menambahkan susu badan, zat yang paling penting adalah protein. Lain-lain adalah kalori, vitamin B, kalsium dan sebagainya.

Alfalfa mengandungi protein dan kalsium yang tinggi. Oleh itu tidak hairanlah jika ibu-ibu yang mengambil alfalfa akan mendapati susu mereka bertambah.

Saya juga mengamalkan pengambilan Alfafa dan beberapa vitamin dari Shaklee. Memang susu akan mencurah-curah terutama sekali selepas pengambilan Alfafa. Tetapi tahu sajalah agak susah saya nak mangamalkan setiap hari :). Hari ini saya rasa sedikit insaf...hehe.

Asid folik (sejenis vitamin B) adalah penting untuk tindakan biosintetik protein. Jadi ia juga diperlukan. Asid folik ni terdapat dalam sayuran hijau. Jadi, memang benar memakan sayur-sayur hijau seperti kucai akan membanyakkansusu kerana kehadiran vitamin B ni memudahkan lagi proses yang melibatkan protein dalam badan kita.

Selepas bersalin saya tidak pernah mengambil asid folic. Boleh cuba!

Longan kering yang direbus mengandungi kalori dan air yang tinggi. Ibu menyusu memerlukan 1800 kalori sehari sekiranya menyusukan seorang bayi.

Saya memang ada banyak stok longan kering. Tapi ia kurang berkesan kepada saya.

Mengapa sesetengah milk booster tidak berkesan kepada kebanyakan ibu tapi amat berkesan bagi sesetengah yang lain? Ini mungkin disebabkan ketidakseimbangan dalam diet yang diambil oleh ibu itu. Kalau kata hari-hari makan minum rebusan longan kering, tapi sayur tak makan, protein tak ambil, jadi macamamana nak tambah susu kerana berharap kepada kalori dan air semata2.

Asid folik dan kalsium dirembeskan melalui susu ibu, oleh itu ibu menyusu amat memerlukan vitamin B complex dan kalsium, untuk menggantikan kalsium dan asid folik yang hilang. Kalsium berperanan bukan sahaja untuk membina tulang malah juga membina sel2 darah baru yang diperlukan dalam penghasilan susu badan. Kerana itu ramai ibu yang mengalami masalah kekurangan susu bila dalam keadaan haid. Oleh itu, ibu menyusu mesti meningkatkan keperluan kalsium untuk mengelakkan susu berkurang semasa period.

Beberapa mitos tentang makanan penambah susu:


1. Makan milk booster meningkatkan stimulasi susu.

Stimulasi yang paling berkesan untuk penghasilan susu ialah dari hisapan bayi dan pam. Makanan-makanan di atas, ya membantu untuk penghasilan susu, tapi penyebab utama untuk susu dihasilkan ialah sebagai memenuhi keperluan dari bayi. Makanan-makanan di atas tu umpama bawang, ikan bilis, daging di dapur rumah kita. Dan hisapan bayi/pam tu adalah perbuatan menggodek semua benda itu dalam kuali. Bolehkan benda-benda bawang, daging tu menjadi sejenis masakan kalau kita tak masak? Makna kata, kalau rumah kita ada banyak barang mentah pun, kalau kita malas nak masak, takkan ada makanan di rumah kita.

Jadi makanlah makanan seimbang yang mengandungi kesemua zat keperluan badan, dan susukanlah bayi sekerap mungkin.

2. Sesetengah lactogenic food ni hanya sesuai untuk orang tertentu

Bergantung kepada diet yang diambil oleh seseoarang ibu menyusu. Jika ibu tu hanya makan nasi dengan ikan kering saja setiap hari, tapi minum rebusan longan kering bergelen-gelen, mungkin tak berkesan sebab yang ada cuma kalori dan glukos saja. Jadi, ambillah makanan seimbang.

3. Susu yang banyak tanda kejayaan seseorang ibu menyusu

Keperluan setiap bayi adalah berbeza-beza. Ibu akan menghasilkan susu mengikut keperluan bayinya. Oleh itu, pada waktu siang sekiranya ibu bekerja, disarankan untuk mengepam sekerap mungkin untuk mengadakan rangsangan bagi pengeluaran susu. Susu yang dihasilkan oleh ibu A tidak sama dengan susu ibu B, mungkin kerana keperluan bayi A dan bayi B adalah berbeza.

Tanda kejayaan ibu menyusu adalah mungkin berjaya menyusukan bayinya hingga 2 tahun, dan bayi yang disusukan adalah sihat dan cergas.

Saya tolong warwarkan produk shakle :). Di dalam set B (Breastfeeding) Shaklee, kami telah susun semuanya dalam satu pakej. Vitamin dan mineral perlu, B complex, vitamin C dan alfalfa, hanya dalam satu pakej, trial pack cuma RM80 saja. Anda juga boleh mendapatkan set B ini bersama Ostematrix (Set E) dengan hanya RM140.

Sebagai permulaan, ibu2 boleh mencuba set B atau set E. Ia bukan sahaja untuk ibu yang bermasalah dengan supply susu, tapi juga untuk semua ibu, kerana ia membekalkan segala keperluan nutrisi ibu yang menyusukan anak.

Ia sesuai untuk semua dan highly recommended untuk mereka yang tidak mengambil makanan yang benar2 seimbang, contohnya mereka yang tak suka minum susu, tak makan sayur mentah (ulam), tak suka ikan dan sebagainya.


Jangan lupa untuk terus berdoa, mengiringi usaha dan harapan kita. Kadang2 kita dah buat semua, tapi belum berjaya, mungkin sebab kita lupa nak berdoa dengan bersungguh2.

Petikan dari http://mysuperkids.net

Lelaki bergelar Ayah

Suatu ketika, ada seorang anak perempuan yang bertanya kepada ayahnya, Tatkala tanpa sengaja dia melihat ayahnya sedang mengusap wajahnya Yang mulai berkerut-merut dengan badannya yang terbongkok-bongkok, Disertai suara batuk-batuknya.

Anak perempuan itu bertanya pada ayahnya

"Ayah, mengapa wajah ayah kian berkerut-merut dengan badan ayah yang kian hari kian membongkok?" Demikian pertanyaannya, ketika ayahnya sedang berehat di beranda.

Si ayah menjawab : "Sebab aku lelaki."

Anak perempuan itu berkata sendirian : "Aku tidak mengerti". Dengan kerut-kening kerana jawapan ayahnya membuatnya termenung rasa kebingungan.

Ayah hanya tersenyum, lalu dibelainya rambut anaknya itu, terus menepuk-nepuk bahunya, kemudian si ayah mengatakan "Anakku, kamu memang belum mengerti tentang lelaki."

Demikian bisik Si ayah, yang membuat anaknya itu bertambah kebingungan.

Kerana perasaan ingin tahu, kemudian si anak itu mendapatkan ibunya lalu bertanya kepada ibunya.

"Ibu, mengapa wajah Ayah jadi berkerut-merut dan badannya kian hari kian membongkok? Dan sepertinya ayah menjadi demikian tanpa ada keluhan dan rasa sakit?"

Ibunya menjawab:

"Anakku, jika seorang lelaki yang benar-benar bertanggungjawab terhadap keluarga itu memang akan demikian."

Hanya itu jawapan si ibu. Si anak itupun kemudian membesar dan menjadi dewasa, tetapi dia tetap juga kasih tercari-cari jawapan, mengapa wajah ayahnya yang tampan menjadi berkerut-merut dan badannya menjadi membongkok?

Hingga pada suatu malam, dia bermimpi. Di dalam impian itu seolah-olah dia mendengar suara yang sangat lembut, namun jelas sekali. Dan kata-kata yang terdengar dengan jelas itu ternyata suatu rangkaian kalimah sebagai jawapan rasa kebingungannya selama ini.

"Saat Ku-ciptakan lelaki, aku membuatnya sebagai pemimpin keluarga serta sebagai tiang penyangga dari bangunan keluarga, dia senantiasa akan berusaha untuk menahan setiap hujungnya, agar keluarganya merasa aman, teduh dan terlindung."

"Ku ciptakan bahunya yang kuat dan berotot untuk membanting-tulang menghidupi seluruh keluarganya dan kegagahannya harus cukup kuat pula untuk melindungi seluruh keluarganya."

"Ku berikan kemahuan padanya agar selalu berusaha mencari sesuap nasi yang berasal dari titisan keringatnya sendiri yang halal dan bersih, agar keluarganya tidak terlantar, walaupun seringkali dia mendapat cercaan dari anak-anaknya" .

"Ku berikan keperkasaan dan mental baja yang akan membuat dirinya pantang menyerah, demi keluarganya dia merelakan kulitnya tersengat panasnya matahari, demi keluarganya dia merelakan badannya berbasah kuyup kedinginan dan kesejukan kerana tersiram hujan dan dihembus angin, dia relakan tenaga perkasanya dicurahkan demi keluarganya, dan yang selalu dia ingat, adalah disaat semua orang menanti kedatangannya dengan mengharapkan hasil dari jerih-payahnya. "

"Kuberikan kesabaran, ketekunan serta kesungguhan yang akan membuat dirinya selalu berusaha merawat dan membimbing keluarganya tanpa adanya keluh kesah, walaupun disetiap perjalanan hidupnya keletihan dan kesakitan kerapkali menyerangnya" .

"Ku berikan perasaan cekal dan gigih untuk berusaha berjuang demi mencintai dan mengasihi keluarganya, didalam suasana dan situasi apapun juga, walaupun tidaklah jarang anak-anaknya melukai perasaannya, melukai hatinya.Padahal perasaannya itu pula yang telah memberikan perlindungan rasa aman pada saat di mana anak-anaknya tertidur lelap. Serta sentuhan perasaannya itulah yang memberikan kenyamanan bila saat dia sedang menepuk-nepuk bahu anak-anaknyaagar selalu saling menyayangi dan saling mengasihi sesama saudara."

"Ku berikan kebijaksanaan dan kemampuan padanya untuk memberikan pengertian dan kesedaran terhadap anak-anaknya tentang saat kini dan saat mendatang, walaupun seringkali ditentang bahkan dikotak-katikkan oleh anak- anaknya."

"Ku berikan kebijaksanaan dan kemampuan padanya untuk memberikan pengetahuan dan menyedarkan, bahawa isteri yang baik adalah isteri yang setia terhadap suaminya, isteri yang baik adalah isteri yang senantiasa menemani, dan bersama-sama menghadapi perjalanan hidup baik suka mahupun duka,walaupun seringkali kebijaksanaannya itu akan
menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada isteri, agar tetap berdiri, bertahan, sepadan dan saling melengkapi serta saling menyayangi."

"Ku berikan kerutan diwajahnya agar menjadi bukti, bahawa lelaki itu senantiasa berusaha sekuat daya fikirnya untuk mencari dan menemukan cara agar keluarganya dapat hidup didalam keluarga bahagia dan badannya yang terbongkok agar dapat membuktikan, bahawa sebagai lelaki yang bertanggungjawab terhadap seluruh keluarganya, senantiasa berusaha
mencurahkan sekuat tenaga serta segenap perasaannya, kekuatannya, kesungguhannya demi kelanjutan hidup keluarganya. "

"Ku berikan kepada lelaki tanggungjawab penuh sebagai pemimpin keluarga, sebagai tiang penyangga (seri/penyokong) , agar dapat dipergunakan dengan sebaik-baiknya. Dan hanya inilah kelebihan yang dimiliki oleh lelaki, walaupun sebenarnya tanggungjawab ini adalah amanah di dunia dan akhirat."

Terkejut si anak dari tidurnya dan segera dia berlari, berlutut dan berdoa hingga menjelang subuh. Setelah itu dia hampiri bilik ayahnya yang sedang berdoa, ketika ayahnya berdiri si anak itu menggenggam dan mencium telapak tangan ayahnya.

"Aku mendengar dan merasakan bebanmu, ayah."

Wanita Bergelar Isteri

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa ibu menangis?"

"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.

"Aku tidak mengerti", kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti"

Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis.

Akhirnya ia mencari jawapan sambil membaca kitab suci Al-Quran untuk mencari jawapan mengapa wanita begitu mudah menangis?"

Akhirnya dia terjumpa ayat dari Al-Quran yg berbunyi:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan dan ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kau tahu kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."

"KECANTIKAN SEORANG WANITA HARUS DILIHAT DARI MATANYA KERANA ITULAH PINTU HATINYA, TEMPAT DIMANA CINTA ITU ADA."

Sudden Infant Death Syndrome (SIDS)

Tidur meniarap tidak elok untuk bayi? Rakin lebih selasa tidur secara meniarap. Bagi saya tidur meniarap lebih membuatkan bayi tidur lebih lena. Tetapi perlulah kerap memantau posisi kepala bayi agar selesa dan tidak merbahayakan bayi.

Petikan dari http://www.majalahpama.com.my

Sudden Infant Death Syndrome (SIDS) ialah kematian yang berlaku secara mengejut pada bayi . Ia biasanya berlaku tanpa apa-apa simptom yang jelas. Bayi boleh meninggal secara tiba-tiba sahaja ketika tidur.

Meskipun ajal dan maut di tangan Tuhan, namun ada kalanya, kelalaian boleh menyebabkan anda menyesal seumur hidup. Ikuti kupasan lanjut mengenai SIDS ini.
Pelbagai kajian dilakukan oleh para saintis bagi mengenal pasti punca berlakunya kematian bayi secara misteri ini. Ada yang mengaitkannya dengan keadaan tempat tidur bayi, posisi tidurnya malahan ada juga yang mengaitkannya dengan jangkitan bakteria.
Kajian saintis, mendapati bahawa kehadiran bakteria turut memainkan peranan penting sebagai penyebab berlakunya SIDS. Didapati bahawa gabungan bakteria jenis Staphylococcus dan Enterobakteria yang menghuni bahagian hidung dan tekak boleh menyebabkan SIDS. Sebenarnya, sindrom ini boleh dicegah daripada berlaku. Ibu bapa mempunyai peranan besar untuk memastikan keadaan bayi mereka terutamanya ketika tidur.

Namun apa yang pasti gejala SIDS ini biasanya melibatkan bayi di bawah usia satu tahun. Menurut perangkaan, satu daripada 1,000 bayi meninggal dunia disebabkan sindrom tersebut setiap tahun. Kematian sebegini mendapat perhatian daripada ibu bapa di seluruh dunia.
Di Scotland misalnya, kempen yang diadakan untuk memerangi sindrom tersebut menyaksikan pengurangan kes daripada 140 pada tahun 1989 kepada 50 pada tahun 1996.

Persekitaran
Pastikan bahawa keadaan persekitaran bilik tidur bayi sentiasa bersih dan bebas daripada mikroorganisma berbahaya. Pencahayaan dan sistem peredaran udara di dalam bilik tersebut perlu berada dalam keadaan yang sesuai. Edaran udara yang tidak sempurna, memungkinkan pengumpulan mikroorganisma tersebut. Juga, pastikan bilik anak tidak dipenuhi dengan terlalu banyak hiasan kerana ia boleh mengumpul habuk dan mikroorganisma dan tidak sihat untuk pernafasan serta kesihatannya secara menyeluruh.

Posisi tidur
Bayi yang tidur dalam posisi meniarap lebih mudah diserang SIDS berbanding bayi yang tidur secara terlentang. Kerana tidur secara meniarap membuatkan bayi sukar bernafas dan akhirnya menyebabkan kematiannya. Tambahan pula jika hidungnya tertindih dengan bantal (elakkan penggunaan bantal semasa tidur meniarap).

Botol susu di mulut
Sebelum tidur, pastikan tiada sebarang sisa minuman di dalam mulutnya, dengan kata lain jangan biarkan bayi tidur dengan botol susu di mulutnya. Jika bayi tersedak akibat meminum banyak air, ia sudah pasti akan membahayakan mereka. Gunakan cara lain untuk menidurkan mereka. Malah pastikan sendawa bayi terlebih dahulu untuk memastikan dia tidak termuntah susu semasa tidur.

Jangan tidur bersama
Sesetengah ibu, kerana risaukan keadaan bayi mereka ketika tidur memilih untuk tidur bersama bayi mereka. Langkah ini adalah salah dan sangat berisiko kerana bayi mungkin terhimpit terutamanya jika tilam yang digunakan adalah tilam jenis lembut. Ada baiknya sekiranya anda tidur berasingan dalam bilik yang sama. Di samping selamat ia memudahkan anda melihat keadaannya ketika tidur.

Beri ruang
Ada ibu yang gemar meletakkan terlalu banyak bantal dan permainan dalam katil si bayi. Perbuatan ini patut dihindari kerana ia akan melemaskan bayi tanpa disedari. Gunakan bantal seminimum mungkin (atau tanpa bantal langsung) supaya bayi selesa ketika tidur. Pastikan bayi tidur dalam keadaan yang terlentang.

Bantu Anak Berjalan Dengan Cara Yang Betul


Petikan dari www.utusan.com.my 08/07/2010

MENYAKSIKAN anak mula belajar berjalan merupakan detik yang sentiasa ditunggu-tunggu oleh pasangan suami isteri.

Namun apa yang berlaku sebenarnya, anak itu sendiri yang memutuskan bila dia bersedia untuk membuka langkah pertama.

Paling penting ibu bapa tidak harus membandingkan keupayaan anak mereka untuk berjalan dengan anak orang lain, sebaliknya terima saja keupayaan anak itu seadanya.

Ada sesetengah anak yang mula belajar berjalan ketika memasuki usia setahun dan ada juga anak yang baru belajar untuk meluruskan kaki ketika usianya sudah mencapai 18 bulan.

Apa pun selagi bayi membesar dengan normal, ibu bapa tidak perlu berasa bimbang. Namun jika ingin menyedapkan hati, ibu bapa boleh bertanya atau mendapatkan pandangan doktor.

Berjalan merupakan proses yang berkaitan dengan keseimbangan, perkembangan motor dan perbuatan yang tidak terlalu tergopoh-gapah. Sesetengah bayi, dapat berdiri tegak sudah satu kejayaan baginya, manakala yang lain dapat melangkahkan satu kaki ke hadapan merupakan impian yang tidak terhenti di situ saja.

Sebenarnya terdapat beberapa cara ibu bapa oleh membantu bayi belajar berjalan. Galakkan bayi untuk berdiri dan berpapah pada perabot rumah untuk meningkatkan kestabilan dan membantunya belajar menyeimbangkan badan dengan betul.

Apabila bayi semakin yakin, dia akan memilih untuk bergerak mengelilingi perabot untuk mencapai mainan kesukaannya.

Baby walker
Alat bantuan berjalan yang mempunyai tempat duduk dan beroda ini bukan alat terbaik untuk membantu anak berjalan lebih awal.

Malah ia sebenarnya boleh menyekat perkembangan semula jadi anak untuk berjalan. Bayi yang menggunakan walker cenderung bergantung kepada alat tersebut untuk bergerak dan menyeimbangkan badan.

Keadaan ini menyebabkan otot yang diperlukan untuk berjalan tidak berkembang seperti sepatutnya.

Gunakan baby walker dengan berwaspada memandangkan setiap tahun banyak berlaku kemalangan disebabkan alat tersebut.

Kaki ayam
Alam semula jadi sebenarnya memberi kita lapik tapak kaki terbaik untuk kita mengekalkan keseimbangan badan. Memakaikan kasut pada anak yang baru cuba berjalan juga tindakan semula jadi, tetapi cuba biarkan anak terbiasa dengan permukaan yang berbeza-beza seperti rumput, karpet, kayu dan pasir. Ia akan menjadi pengalaman yang menarik dan mengujakan bagi anak.

Pegang tangan
Memegang atau memimpin tangan memang dilihat cara terbaik untuk membantu anak berjalan tetapi sebenarnya menjejaskan keseimbangannya.

Kalau mahu juga berbuat demikian cuba pegang badannya supaya tegak.

Interaksi
Satu dunia 'baru' akan terbuka apabila anak boleh berdiri dan dia akan melihat sekelilingnya dengan perspektif yang baru. Sokong keterujaan itu dengan menghabiskan lebih banyak masa bersamanya dan beri galakkan untuk dia berasa lebih yakin menggerakkan atau melangkahkan kakinya.

Dan apabila dia jatuh, ketawa bersamanya dan galakkannya untuk mencuba lagi. Anak anda akan cuba mencapai semua benda apabila dia boleh berjalan. Waktu ini mungkin anda akan 'merindui' saat-saat dia hanya berbaring di katil.

12 Perkara Perlu Anda Elak

Tanpa anda sedari, ada beberapa perkara yang sering anda lakukan sebelum hamil tidak sesuai untuk diteruskan apabila anda sedang hamil. Berikut antara perkara yang perlu anda beri perhatian.

Manicure, pedicure - Anda sering mendapatkan rawatan kuku di salun sebelum ini. Jika boleh elakkan melakukannya semasa hamil terutama pada 3 bulan pertama usia kandungan anda, ini kerana produk kecantikan yang digunakan mengandungi bahan kimia. Lebih baik anda mengambil langkah berjaga-jaga dengan menghindarinya.

Facial - Jika sekadar facial biasa yang menggunakan produk yang bebas daripada bahan kimia, tidak mengapa. Namum, pastikan anda produk yang digunakan itu benar-benar bersih dan tidak mengandungi bahan yang berbahaya? Elakkan juga facial yang bertujuan untuk pengelupasan atau pemutihan kerana kulit sangat sensitif semasa hamil.

Mewarnakan Rambut - Sebolehnya elakkan terutama pada trimester pertama kehamilan kerana dikhuatiri bahan kimia dalam pewarna akan meresap ke dalam kulit dan boleh menimbulkan risiko jangkitan terhadap kandungan anda.

Kasut Bertumit - Tak perlu nak bergaya dengan kasut bertumit semasa hamil. Semakin bertambah usia kehamilan, semakin bertambah berat badan yang mempengaruhi graviti tubuh dan mudah membuat ibu hamil hilang keseimbangan dan mudah membuat anda terjatuh.

Ubat Nyamuk - Elakkan daripada apa saja jenis ubat nyamuk tidak kira jenis semburan, yang dibakar atau sapuan sekalipun. Ubat nyamuk mengandungi bahan kimia yang amat berbahaya dan boleh menjejaskan kandungan anda.

Derma Darah - Ibu hamil tidak digalakkan untuk menderma darah kerana mudah mengalami anemia (kekurangan darah) sedangkan anda perlukan darah yang banyak untuk kehamilan anda.

Membawa Barang - Elakkan membawa barang berat apatah lagi setelah kehamilan memasukki trimester yang terakhir.

Durian - Elakkan makan durian terutama pada trimester pertama kehamilan kerana ia boleh merangsang kontraksi yang akhirnya menyebabkan keguguran.

Kapal Terbang - Elakkan menaiki kapal terbang pada trimester terakhir kehamilan apatah lagi jika anda tergolong dalam kehamilan berisiko atau menghadapi sebarang masalah kesihatan. Tekanan di udara boleh menambahkan lagi risiko terhadap kehamilan anda.

Gincu Bibir - Jika anda suka memakai gincu semasa hamil, elakkan tabiat suka menjilat bibir. Bahan pengawet dan pewarna di dalam gincu jika tertelan boleh membahayakan janin.

Krim Pemutih - Lupakan krim pemutih ketika ini. Kandungannya boleh menjejaskan kesihatan anda dan janin.

Ubat Jerawat - Wajah anda dipenuhi jerawat setelah mula hamil? Ia adalah perkara biasa kerana faktor perubahan hormon untuk proses kehamilan. Lupakan seketika penggunaan ubat jerawat kerana ia mungkin membahayakan pertumbuhan janin anda. Cara lebih selamat, kerap mencuci muka untuk mengurangkan penghasilan minyak yang menyebabkan jerawat. Atasi jerawat setelah setelah melahirkan nanti.

Petikan dari Bidanbersalin.blogspot.com

Apa Itu Caesarean?

Jenis-Jenis Pembedahan Caesarean
Jenis pembedahan caesarean merujuk kepada bagaimana potongan dibuat. Jenis Classical merujuk kepada pembedahan secara menegak, iaitu dari bawah pusat hingga ke tulang pelvis. Kaedah kedua ialah potongan secara melintang, dilakukan di bawah lipatan perut yang yang dinamakan funnesteil. Cara ini lebih popular kerana parutnya tidak ketara. Malah ia memberi keselesaan untuk bergerak, bangun dan duduk selepas pembedahan kerana selari dengan lipatan perut.


Sebab-Sebab Pembedahan Caesarean Dilakukan.
Pembedahan caesarean dilakukan kerana ibu tidak boleh melahirkan anak secara normal. Terdapat 2 keadaan kenapa pembedahan itu dijalankan. Sama ada elektif (dirancang) atau sewaktu kecemasan. Jika ibu menghidap darah tinggi dan diabetes semasa kehamilan, selain saiz bayi dalam kandungan terlalu besar, caesarean dilakukan secara elektif. Kaedah caesarean turut dilaksanakan bagi mengurangkan risiko ibu mengalami keguguran, mandul dan masalah uri rendah. Pembedahan caesarean akan dilakukan secara kecemasan jika bayi lemas dan ibu menanggung sakit bersalin yang terlalu lama.

Faktor Ibu
•Tulang punggung ibu kecil manakala bayi terlalu besar, dan laluannya dikhuatiri tidak muat.
•Ibu tidak boleh meneran atau tidak dapat mengatasi tekanan semasa kelahiran kerana sakit, koma atau pengsan dan sebagainya.
•Ibu mengalami masalah ketumbuhan / tumor pada pangkal rahim dan menyebabkan tiada ruang untuk bayi keluar.
•Pintu rahim tidak boleh terbuka (poor progress).
•Ibu mempunyai komplikasi seperti darah tinggi dan sebagainya.

Faktor Bayi
•Bayi songsang - dibimbangi semasa bersalin kepala bayi tidak dapat keluar.
•Bayi terlalu besar dan tidak dapat keluar melalui tulang punggung ibu.
•Bayi lemas - bayi berak dalam perut, lemas, jantung bayi berdegup terlalu laju atau terlalu perlahan. Apabila itu berlaku, pembedahan kecemasan perlu dibuat ketika itu juga bagi menyelamatkan bayi.
•Failed vacuum atau forceps. Kelahiran secara bantuan vakum atau forsep yang tidak berjaya.
•Bayi mempunyai komplikasi seperti badan terlalu lemah atau terlalu kecil (intra uterine growth retardation) atau lain-lain yang menyebabkan ia tidak mampu menghadapi tekanan kelahiran.

Ringkasan Cara-Cara Pembedahan Dilakukan
Doktor akan memberi nasihat kepada ibu sebelum pembedahan dan mengambil persetujuan ibu atau ahli keluarga terdekat. Selepas mendapat tandatangan, ibu akan diperiksa oleh doktor bius. Doktor bius akan mengambil kira pelbagai faktor dan menyatakan cadangan jenis bius yang terbaik untuk ibu.

Bius terbahagi kepada bius general (General Anesthesia) atau bius tidur dan bius separuh badan (Regional Anesthesia). Bius Regional boleh dikategorikan kepada 2 jenis iaitu spinal anesthesia dan epidural.

Selepas dibius ibu diminta bertenang dan pembedahan caesarean dimulakan.

Dua jenis torehan boleh dibuat iaitu menegak (longitudinal) atau melintang (transverse). Torehan melintang dikatakan amat sesuai kerana ia cepat sembuh, parutnya tidak jelas kelihatan dan kurang menyakitkan berbanding torehan menegak.

Komplikasi Caesarean Bagi Jangka Pendek Dan Jangka Panjang
Peringkat Awal - Masalah Penyembuhan Luka.
Penjagaan selepas pembedahan adalah sama seperti pantang bersalin secara normal. Dalam tempoh 2 minggu pertama bersalin, badan memerlukan sumber vitamin dan protein yang tinggi untuk proses penyembuhan.

Elakkan mengambil makanan yang kaya dengan minyak, lemak dan manis. Sebaliknya teruskan pengambilan pil-pil vitamin dan zat besi. Makanan yang kaya dengan kalsium harus ditambah bagi mendapatkan susu ibu yang berkualiti. Amalan meminum pati ikan haruan amat baik kerana ia mengandungi sumber kalsium yang tinggi.

Lazimnya, luka akan sembuh selepas 2 minggu. Secara kosmetiknya, parut boleh mencacatkan penampilan. Walaubagaimanapun kaedah funnesteil mampu mengurangkan kesan parut tersebut. Ibu yang bangun dan melakukan aktiviti akan pulih lebih cepat. Amalan menggunakan tungku dan berbengkung boleh dilakukan selepas luka sembuh sepenuhnya dan tidak mengganggu kesihatan. Lakukan jika anda rasa selesa. Anda juga boleh menjalani proses mengurut yang mampu mengembalikan semula bentuk badan dan kecergasan seperti sediakala.

Kesan Jangka Panjang
Hernia
Berlaku disebabkan oleh luka dinding perut yang nipis dan ada kalanya terbuka atau terkoyak di bahagian dalamnya. Usus akan terkeluar dan pusat membengkak. Pembedahan perlu dilakukan bagi menguatkan semula struktur perut ibu.

Adhesion Colic
Ini bermaksud usus melekat pada perut menyebabkan rasa sakit yang berpanjangan.

Bius Semasa Caesarean
General Anethesia - bermaksud bius seluruh tubuh. Ibu akan diberi ubat tidur dan tidak akan sedarkan diri.

Regional Anethesia - Hanya bahagian pinggang ke bawah dibius. Ibu akan sedar seperti biasa.

Bilangan Anak Selepas Caesarean
Tidak dapat dijangka dengan mudah kerana ia bergantung kepada rahim dan perut ibu selepas pembedahan. Biasanya kebenaran diberikan kepada kelahiran tiga hingga empat orang anak. Tetapi, ada juga ibu yang mendapat keluarga yang besar walaupun kesemua anaknya dilahirkan secara caesarean. Menurut undang-undang perubatan, sekiranya pembedahan caesarean dilakukan hanya sekali, kelahiran seterusnya boleh dibuat secara normal. Namum, jika 2 kali kelahiran sebelum ini melalui caesarean, kelahiran seterusnya harus menggunakan cara yang sama (caesarean).

BTL Bermaksud Bilateral Tubal Ligation (Mengikat Mati Kedua Belah Tiub Fallopian)

Jika doktor mendapati dinding perut ibu nipis dan berbahaya untuk mengandung buat sekian kalinya, kaedah BTL akan dicadangkan semasa caesarean. BTL merupakan cara merancang keluarga yang bersifat kekal.

Petikan dari bidanbersalin.blogspot.com
Related Posts with Thumbnails